Lekbutik Lavendel

Info om företaget:

Företagsnamn: Lekbutik Lavendel, en del av Naessen Sales AB

Hemsida: http://lekbutiklavendel.se

Facebook: https://www.facebook.com/LekbutikLavendel

Instagram: http://instagram.com/lekbutiklavendel

Kattis Butik

 

Berätta om ert företag!

Jag driver en leksaksbutik i Järna söder om Södertälje. Vi säljer leksaker som stimulerar fantasin och skaparglädjen, och som är lite annorlunda, som man inte hittar överallt. Vi är väldigt noggranna när vi väljer vilka leksaker som ska få säljas hos oss, och tar bara in saker som vi verkligen känner något för själva, leksaker som håller hög kvalitet. Vi lägger mycket tid på att hitta de där sakerna som verkligen är hållbara, både för barnet och för miljön. Vi vill också att det ska vara en butik med kunnig och engagerad personal där man kan få hjälp när man t ex ska köpa en present. Butiken har funnits sedan 2001, och jag var anställd där från första början. I december 2006 fick jag möjligheten ta över butiken, och har drivit den sen dess.

Hur såg er webbnärvaro ut och vad hade ni för tankar och strategier kring den när ni anlitade Hemsideverktstaden?

Lavendel finns både på Facebook och på Instagram, där vi brukar lägga upp nyheter och inspirationsbilder från butiken.

Vi hade också en gammal hemsida som gjordes 2007, strax efter att jag tog över butiken. Den var gjord i ett program låst till en viss dator, vilket gjorde den väldigt bökig att uppdatera (som egenföretagare jobbar man ju lite när det behövs, både på jobbet och hemma), och jag saknade en flexibilitet. Detta och att programmet hade ett antal år på nacken och inte hade följt med i utvecklingen gjorde att det blev för bökigt att uppdatera hemsidan, och vår gamla hemsida kändes omodern och var verkligen dags att byta ut. Vi ville också öppna en webbshop för att kunna sälja utvalda delar av vårt sortiment på nätet, och då blev det naturligt att göra om allt på en gång.

 

Mina tankar och önskemål inför nya hemsidan:
– att det skulle vara en lättjobbad och flexibel lösning som jag kunde lära mig att sköta själv, och som skulle kunna administreras från olika datorer.

– att det inte skulle vara en hyrlösning. Jag ville kunna ”köpa loss” den och äga min sida själv när den väl var igång.

– att det inte ”bara” skulle vara en ren webbshop, utan en flexibel lösning som i första hand är en personlig hemsida som speglar vår fysiska butik.

– att det skulle finnas en stabil och säker webbshopslösning med möjlighet att integrera betalmöjligheter med både kort och faktura. Där ville jag ha något välkänt och stabilt med ”traditionell” support. Därför valde jag Klarna Checkout som täcker allt på ett smidigt sätt.

– att jag som kund inte skulle vara en i mängden hos en stor webbyrå, utan att få hjälp av en engagerad person som jag kunde bolla olika tankar och idéer med under den process det är att lära sig och skapa en ny sida. Gärna en leverantör/person som kunde ”förstå” vår affärsidé och vad som skulle kunna passa oss och våra specifika önskemål.

-att kunna få hjälp med allt ifrån hantering av webhotell till själva arbetet med sidan, och även som stöd efter lanseringen av sidan.

 

Utifrån dessa önskemål kontaktade jag ett antal olika företag, för offerter och för att få en känsla av hur de skulle vara att jobba med. I slutändan valde jag mellan fyra olika företag. Det som avgjorde för mig var den entusiasm, pålitlighet och positiva känsla som Hemsideverkstaden förmedlade i våra första kontakter. Jag litade på min magkänsla, och valde WordPress och WooCommerce för flexibiliteten, och Hemsideverkstaden för engagemanget. Såhär i efterhand kan jag säga att jag är mer än nöjd med mitt val, och skulle absolut välja samma sak idag.

Vad har Hemsideverkstaden hjälpt er med?

Allt, skulle jag säga! Veronika har hjälpt till med allt, från det första krånglet till hur man laddar ner ett ”tema” till Woo Commerce, installation, uppbyggnad, anpassning och inställning av allt på hemsidan/webbshopen, allt kring domäner, mejladresser, kontakter med webbhotell, ompekning av sidor, sånt som är rena grekiskan för mig. Men framförallt har hon gjort vår hemsida till något jag nu är väldigt glad och stolt över! Hon har lyckats få till webbshopen på det sätt vi ville, och när vi haft krångliga önskemål har hon inte gett sig, utan verkligen försökt hitta lösningar på hur man får till det även när det rent tekniskt inte varit så enkelt som man kanske först tror. Hon har kommit med otroligt många bra idéer och råd under resans gång, gällande allt ifrån utseende till vad sökmotorerna gillar och hur besökare tänker och agerar när de kommer till en webbshop/hemsida. Veronika har varit fantastiskt engagerad, och jag har verkligen känt att jag har kunnat bolla idéer med henne och ställa alla mina nybörjarfrågor. Jag är väldigt glad att jag anlitade henne, och kan varmt rekommendera henne och Hemsideverkstaden!

Hur ser ni på framtiden när det gäller ert företags närvaro på webben?

Nu är siktet inställt på att utveckla vår hemsida ännu mer, lägga in fler bilder och texter, och att hålla hemsidan levande. På sikt är planen också att utöka webbshopen med fler produkter allt eftersom.

Vilka är era tre bästa tips till andra företagare?

(kan vara generella – måste inte vara enbart webbrelaterade)

Våga! Har du en dröm, våga ta första steget! Sen kan du utveckla och bredda allt eftersom. Det enda säkra är att det aldrig blir riktigt som man tänkt sig, till slut blir det oftast ännu bättre!

Fokusera på det du gör och brinner för, och gör det riktigt bra, istället för att försöka täcka in för mycket från början. När du kommit igång är det lättare att bredda sig. Fyll din hemsida och webbshop med mer än produkter. Ge den ”kött och blod” så att man känner att det är engagerade människor som står bakom den och inte bara ett anonymt ”kontaktformulär”.
Motivation slår kunskap! Kunskap är förstås bra, men motivationen och engagemanget är ändå dina viktigaste tillgångar. Du behöver inte kunna allt innan du startar, man lär sig under tiden, och det finns alltid folk att fråga.