Sociala medier
Alltså det där med facebook, det måste ju vara så svårt och krångligt, tidskrävande, komplicerat och alldeles… alldeles underbart!
Tja, det var väl kanske lite att ta i, men för de flesta verksamheter finns det vinster att göra genom att synas i sociala medier, och då ta sig en liten funderare på vilka sociala medier som är “rätt” för just din verksamhet.
Jag kommer förmodligen aldrig att säga till någon att “bara du har ett facebook-konto är saken biff!” – den egna webbplatsen är något jag med största sannolikhet alltid kommer att föredra och förespråka, men idag bör den kompletteras med närvaro i sociala medier.
Men vilka sociala medier? Och hur gör man?
Vilka sociala medier just du ska vara på med just din verksamhet går inte att svara på såhär, det beror på vad ditt företag sysslar med, var finns din målgrupp, vad kan och vill du själv hantera? Vill du köpa annonser eller bara jobba med inlägg? Vill du presentera företaget med texter i första hand eller bilder?
Och hur börjar man? Jag ska villigt erkänna att jag inte har några guldkantade diplom från fina skolor, däremot har jag snappat upp ett och annat under årens gång. Jag ser företagare som – förmodligen helt omedvetet – ibland tar onödiga risker med sin närvaro i sociala medier.
Som exempel kan jag nämna när jag får vänförfrågningar från profiler som ganska tydligt är ett företag. Risken med ett sådant förfarande är att Facebook anser personen bryta mot reglerna och stänger av profilen, utan förvarning och utan pardon. Just detta har jag sett ett exempel på, ett företag som “blivit vän” med ca 2 000 personer och förlorade alla över en natt då Facebook stängde av kontot.
På senare tid har jag hjälpt några företag, både med att komma igång, men även jobbat kontinuerligt med deras närvaro i sociala medier.
Vad jag kan hjälpa dig med är att förstå skillnaden mellan din privata profil på till exempel Facebook och sidan för ditt företag som du kan marknadsföra och interagera som. Jag kan hjälpa dig med att visa hur du kan tidsinställa inlägg, både genom inbyggda funktioner i valt forum eller fristående verktyg.
Jag har erfarenhet av Facebook, Instagram, LinkedIn och Twitter.
Två olika förslag på upplägg:
Starthjälp sociala medier
En förmiddag (9-12) eller eftermiddag (13-16) går vi igenom din verksamhet, vem du är och vem du vill nå. Vi hjälps åt att lokalisera din målgrupp och tittar på de verktyg som finns där.
Jag hjälper dig med:
- Skapa profil med profilbild och omslagsbild
- Hjälper dig fylla i rätt information
- Visar dig vilka bildstorlekar du ska använda
- Tipsar om smarta sidor med information
- Visar vilka möjligheter som finns för tidsinställning av inlägg
Paket med allt inkluderat
Två förmiddagar (9-12) eller eftermiddagar (13-16) per månad viker jag åt sociala medier för din verksamhet.
Vid behov gör vi en första analys enligt starthjälpspaketet och ser var vi bör lägga mest kraft och fokus. Därefter tar jag bollen och jobbar enligt överenskommelse, antingen sitter jag på plats hos dig som kund eller så jobbar jag på distans. Beroende på tillhandahållet material och plattform varierar tidsåtgången per inlägg, därför grundar sig detta paket på nedlagd tid.
I paketet ingår också två timmar för moderering av kommentarer om så önskas. De frågor jag inte kan svara på lyfter jag direkt med dig.
Vill du veta mer?
Ta själv kontakt med mig på veronika.berg@hemsideverkstaden.se eller 070-303 57 07, eller fyll i dina uppgifter nedan så hör jag av mig till dig!